تبلیغات
طلبه ی پاسخگو - انتخابات و آقای منتظری !!!!!!!!
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 3 اسفند 1390

رساله استفتاءات (منتظرى)؛ ج‌2، ص: 255

(سؤال 1865) چگونه مى‌توان توجیه كرد كه در سیستم حكومت اسلامى در یك جا از نظر حقوقى شهادت دو زن برابر با شهادت یك مرد مى‌باشد؛ ولى در انتخابات یك زن برابر با یك مرد حق رأى دارد؟ آیا به نظر شما اگر در زمان حضرت محمّد (ص) انتخابات وجود داشت زنان رأیشان هم‌وزن رأى مردان بود؟

جواب: شهادت طریقیّت دارد براى اثبات حقوق دیگران؛ و چون معمولا زنان بیش از مردان در معرض فراموشى و یا تحت تأثیر عواطف و احساسات قرار مى‌گیرند حكم به تعدّد آنها شده تا با تذكّر دادن دیگرى حقّى ضایع نشود، چنانكه در قرآن كریم آمده: أَنْ تَضِلَّ إِحْدٰاهُمٰا فَتُذَكِّرَ إِحْدٰاهُمَا الْأُخْرىٰ. «1» (مبادا یكى از آنان اشتباهى بكند، كه در این فرض دیگرى او را متذكر سازد.) ولى انتخاب نمایندۀ مجلس به معناى وكیل قرار دادن اوست در دفاع از حقوق اجتماعى، سیاسى و اقتصادى موكّلین، و زنان نیز همچون مردان داراى حقوق اجتماعى و سیاسى و اقتصادى مى‌باشند. پس مى‌توانند جدا جدا در انتخاب نماینده اقدام نمایند مانند توكیل در قضایاى شخصى.

و بر این اساس پیامبر اكرم (ص) پس از فتح مكّه و بیعت با مردان، با زنان نیز بیعت نمودند؛ بدین گونه كه قدحى از آب آوردند و حضرت دست خود را در آن فرو بردند و بعد زنان نیز دست در آن فرو بردند.

________________________________________
نجف‌آبادى، حسین على منتظرى، رساله استفتاءات (منتظرى)، 3 جلد، قم - ایران، اول، ه‍ ق




طبقه بندی: سئوال و جوابهای مهم، 
ارسال توسط علی علیزاده
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما چیه ؟





صفحات جانبی
امکانات جانبی

ابزار وبلاگ

طراحی سایت

قالب وبلاگ