تبلیغات
طلبه ی پاسخگو - مسائل بانکی مبتلا به :
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 2 اسفند 1390

سؤال 1350ـ با متقاضیان وام شرط مى شود كه براى دریافت وام حتماً حساب پس انداز باز كنند، و حداقل مبلغى كه براى افتتاح حساب پس انداز لازم است را براى چند ماه در پس انداز خود داشته باشند. آیا چنین شرطهایى براى پرداخت وام اشكال ندارد؟

 

جواب: در صورتى كه این شرط به نفع سایر وام گیرندگان باشد، اشكالى ندارد; ولى اگر براى استفاده وام دهندگان باشد، جایز نیست.  

حضرت آیة الله مکارم شیرازی


توجه :  دنباله ی مطالب را هم ببینید 

س. از آن جا كه براى كار و كاسبى از بانك وام مى گیریم، باید با پس دادن وام، سود وام را نیز به بانك تحویل دهیم و براى كار و كاسبى، چاره اى جز سود دادن نیست؛ حكم شرعى آن چیست؟

 

ج. در صورتى كه با متصدّى بانك، معامله شرعیه انجام بگیرد، مانعى ندارد.  

حضرت آیة الله بهجت

------------------

611. اگر كسى منبع درآمد خود را از گذاشتن مبلغى پول در بانك و گرفتن سود آن قرار دهد، چه حكمى دارد؟

 

ج. اگر در قبال سود معامله  ى شرعیه  اى واقع سازد، اشكال ندارد.

----------------------------

سوال: آیا خرید و فروش وام مسكن حلال است ؟

پاسخ: تابع شرایط بانك .  حضرت آیة الله سیستانی

-------------------------------------------------------

س ـ آیا دریافت وام ربوى در حال ضرورت جایز است یا خیر؟

 

ج ـ ضرورتهاى متعارفى كه مردم آن را ضرورت حساب مى كنند مجوز گرفتن وام ربوى نیست. بلى اگر بحد الجاء و اضطرارى برسد كه ارتكاب حرام جایز مى شود بمقدار دفع اضطرار جایز است. والله العالم  حضرت آیة الله صافی گلپایگانی

-----------------------------

س ـ عده اى داراى صندوق تعاونى محلى مى باشند و از این صندوق وامى مى گیرند در ازاى آن وام در هنگام پرداخت، مبالغى را بیش از وام گرفته شده (كه مبلغ اضافه آن از پیش تعیین شده) مى پردازد آیا این پرداخت اضافى حكم ربا را دارد و یا خیر؟

 

ج ـ اگر وام مشروط به پرداخت اضافه باشد ربا و حرام است. 

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی

----------------------------------------------------

3. وام بانكى:

بانك براساس یكى از عقود شرعى (مانند جعاله، شركت، مضاربه و)، به مشترى وام مى‏دهد و در این معامله سودى دریافت مى‏كند. البته بانك گاهى وامى به صورت قرض الحسنه به مشترى مى‏دهد و در ازاى آن سود دریافت نمى‏كند بلكه از مشترى كارمزد مى‏گیرد كه حكم آن در متن بیان شده است.

گفتنى است كه آیت اللّه بهجت و آیت اللّه وحید خراسانى، به طور كلى با شیوه كنونى عملیات بانكى مخالف بوده و معتقدند: هر كس مى‏خواهد پول خود را به عنوان سرمایه گذارى به بانك بسپارد یا از بانك وام دریافت كند، لازم است خودش با بانك، به مبلغ مورد تقاضاى خود معامله شرعى انجام دهد و در ضمن آن، وام را شرط كند.

پى‏نوشت‏

 (1) بقره (2)، آیه 275.

 

 2. قرض الحسنه:

هر سودى كه از حساب قرض الحسنه- اعم از جارى و پس انداز- به دست مى‏آید، متعلق به بانك است و سودى به قرض دهنده تعلق نمى‏گیرد مگر اینكه بانك براى تشویق مشتریان جوایزى اهدا كند.

 1. سود سپرده‏گذارى:

ماهیت سپرده‏گذارى آن است كه مشترى، پول خود را براى سرمایه‏گذارى به صورت سپرده كوتاه یا بلند مدت، نزد بانك مى‏گذارد و بانك را طبق قراردادى وكیل مى‏كند تا آن را در معاملاتى به كار گیرد. در این صورت عملیات بانكى بدون ربا است و سود حاصل از این معاملات، به سپرده‏گذار تعلق دارد. تنها بانك از محل این سود، حق وكالت دریافت مى‏كند.

 آیت‏الله بهجت: به طور كلى گرفتن وام با بهره از بانك حرام است مگر آنكه خودش با بانك معامله شرعى انجام دهد.(2)

 تبصره. نظر آیت اللّه بهجت این است كه به عنوان مثال بانك جنسى را [هر چه كه باشد]، به مبلغ سود سپرده به مشترى بفروشد به شرط اینكه مبلغى را تا مدت معینى به بانك قرض بدهد.

----------------------------------------------------------

سؤال 1339ـ آیا شرط زیر جایز است: «به شما وام پرداخت مى كنم، مشروط بر این كه مبلغى به فلان مؤسّسه خیریّه یا كمیته امداد كمك كنید.»؟

 

جواب: با توجّه به این كه این وام سودى براى وام دهنده مطالبه نمى كند، بلكه منفعتى را براى مؤسّسه خیریّه یا مانند آن مى طلبد، اشكالى ندارد. حضرت آیة الله مکارم شیرازی




طبقه بندی: مسائل بانکی، 
ارسال توسط علی علیزاده
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما چیه ؟





صفحات جانبی
امکانات جانبی

ابزار وبلاگ

طراحی سایت

قالب وبلاگ