تبلیغات
طلبه ی پاسخگو - راهى براى فرار از حرمت ابدى حاصل از ازدواج در عدّه!
در بسیاری از  بحثهای احکام با دوستان طلبه متوجه شدم که از این مسئله چیزی متوجه نیستند و تنها به قاعده کلی استناد میکنند لذا این مطلب کلیدی را برای شما دوستان جهت اطلاع بیشتر در اینجا می آورم  که دقت بفرمائید .

یكى از مشكلات بزرگ در عصر و زمان ما، نكاح در حال عدّه است.
این حادثه نامیمون با كمال تأسّف، بر اثر ناآگاهى نسبت به موضوع و حكم فراوان است، و گاه با توجّه به حكم شرعى، ولى غفلت از موضوع رخ مى‏دهد. به این ترتیب كه زنى از همسرش طلاق مى‏گیرد، هنوز عدّه تمام نشده، به عقد مرد دیگرى در مى‏آید، و آمیزش نیز صورت مى‏گیرد.
راهكارى براى نجات از حرمت ابدى‏
همان گونه كه گذشت، حكم به حرمت ابدى در مواردى كه ذكر شد، و مورد اتّفاق فقهاى شیعه بود، تعداد زیادى از خانواده‏ها را در بن‏بستى شدید قرار داده است.
آیا واقعا هیچ راه چاره‏اى وجود ندارد؟ چنین خانواده‏هایى به‏ یقین مقصّر، و در فراگیرى معارف دینى و احكام شرعى كوتاهى نموده، و خودشان براى خود مشكل آفریده‏اند. امّا آیا نمى‏توان راهكارى براى ازدواج مجدّد چنان زوج‏هایى پیدا كرد؟
ما پس از مطالعات مستمر و پیگیر، و تلاشهاى علمى فراوان، و بحثهاى طولانى، و تفكّر و تعمّق و اندیشه در زوایاى مختلف این مسأله پیچیده، به لطف پروردگار راه حلّى یافته‏ایم، كه براى اكثر آنها كار ساز است، و آن این كه:
در محیطهاى ما معمولا صیغه عقد ازدواج، مخصوصا در نكاح دائم، توسّط وكیل اجراء مى‏گردد. یعنى عروس و داماد به وكیل خود وكالت مى‏دهند كه صیغه صحیح نكاح را براى آنان جارى نموده، تا بتوانند در كنار هم تا آخر عمر با آرامش خیال زندگى كنند. بنابراین، محدوده وكالت وكیل «ایجاد عقد صحیح» مى‏باشد، نه ازدواجى كه فاسد است، و حرمت ابدى به دنبال داشته باشد. بدین جهت، چنانچه وكیل صیغه عقد ازدواج فاسدى را اجرا كند، چنین عقدى اثرى ندارد، زیرا از روى ناآگاهى خارج از محدوده وكالتش عمل كرده، و صیغه‏اى خوانده كه وكالت در آن نداشته است. بنابراین هیچ اثرى بر چنین نكاحى باز نمى‏شود. هر چند روابط زناشویى آن مرد و زن روابط حرامى محسوب نمى‏شود، زیرا تصوّر مى‏كردند زن و شوهر هستند، و در حقیقت احكام وطى به شبهه را دارد.
در یك جمله كوتاه، آنچه واقع شده (نكاح فاسد) مورد نظر عروس و داماد نبوده، و آنچه مورد نظر عروس و داماد بوده (نكاح صحیح) رخ نداده است. بنابراین در حقیقت عقدى از سوى زوجین نه مباشرتا و نه‏ وكالتا انجام نشده، تا موجب حرمت ابدى شود.
این، راهكارى مشروع و هماهنگ با ادلّه شرعى است، براى كسانى كه مبتلا به نكاح در عدّه مى‏شوند. البتّه ما استفاده از این راهكار را به كسانى كه دست به چنین ازدواجهایى زده، و جدایى برایشان مشكل است توصیه مى‏كنیم. در غیر این صورت، بهتر است احتیاط كنند، و از چنین ازدواجى چشم بپوشند.

توجه :  چون این بحث طولانی بود ما فقط بخشی از این بحث را در اینجا آوردیم لذا لطف بفرمائید کل مبحث رو به ماخذ رجوع کنید .

                        حیله‏هاى شرعى و چاره جوئى‏هاى صحیح، ص: 155
تالیف حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی





طبقه بندی: مسائل اختصاصی حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی، 
ارسال توسط علی علیزاده
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما چیه ؟





صفحات جانبی
امکانات جانبی

ابزار وبلاگ

طراحی سایت

قالب وبلاگ